Odpowiedz na 10 pytań i wybierz samochód dopasowany do Twoich potrzeb

Podstawową zasadą wyboru jest: trzymaj się swoich potrzeb, a nie pragnień. Jeżeli do sprawy podejdziesz na spokojnie i racjonalnie rozważysz wszystkie za i przeciw, możesz być niemal pewien, że będziesz zadowolony z nowego auta. Chęć bycia modnym, zwrócenia na siebie uwagi lub pragnienie posiadania mocniejszego silnika niż zamontowany w samochodzie znajomego to emocje, które są złymi doradcami. Odsuń je na bok i podejdź do sprawy rozsądnie.

1. Jaki silnik?

Zarówno benzyna jak i olej napędowy (popularnie zwany "dieslem") uzyskiwane są z ropy naftowej. Silnik Diesla zużywa mniej paliwa, aby uzyskać jednostkę mocy. Ropa także wciąż jeszcze jest tańsza, choć dystans cenowy w chwili obecnej jest już marginalny. Aby mieć rozeznanie w aspekcie ekonomicznym przeprowadź kalkulację:
  • 1.Sprawdź jaka jest różnica w cenie interesującego Cię modelu w wersji diesel i benzyna.
  • 2.Sprawdź jaka jest cena litra ropy (A) i benzyny (B).
  • 3.Sprawdź ile średnio kilometrów rocznie przejeżdżasz(C).
  • 4.Sprawdź ile paliwa spala na 100 km interesujący Cię model z silnikiem Diesla (D) i benzynowym (E).
  • 5.Oblicz po ilu latach jazdy zwróci Ci się nadpłata za typ silnika. Wysokość rocznych oszczędności na paliwie uzyskasz z wzoru A*((C/100)*D)-B*((C/100)*E)
Wciąż pokutuje przekonanie, iż silnik benzynowy jest dynamiczniejszy. Jest to prawdą tylko, jeśli porównam go ze starymi dieslami. Obecnie produkowane, nowoczesne jednostki wysokoprężne mają efektywność wyższą od jednostek benzynowych o jakieś 20%.
Podstawowym kryterium wyboru między dieslem a benzyną jest średni roczny dystans, jaki się pokonuje. Jeżeli jeździsz dużo (powyżej 30 tysięcy kilometrów rocznie), zastanów się nad silnikiem na ropę.
Jeśli zależy Ci na oszczędności, szczególnie, gdy dużo jeździsz, możesz rozważyć opcję kupienia auta z silnikiem benzynowym i założenie instalacji LPG. Niektórzy producenci mają ofertę dedykowanych układów. Jeżeli nie, będziesz musiał znaleźć warsztat na własną rękę. Różnica w cenie benzyny i gazu jest ponad dwukrotna. Co prawda silnik z instalacją pali o jakieś 20% więcej, jednak nadal jest to bardzo kuszące ekonomicznie.
Na rynku dostępne są też rozwiązania ekologiczne. Silniki na bioester oraz układy hybrydowe. Te ostatnie są jeszcze dosyć niszowym rozwiązaniem. Są drogie w zakupie, choć eksploatacja jest oszczędniejsza niż tradycyjnych jednostek napędowych. Na pewno nie jest to jednak wersja dla oszczędnych. Taki zakup możesz rozważyć, jeżeli zależy Ci na tym, aby być przyjaznym dla środowiska.

2. Jaki rodzaj napędu?

Obecnie większość samochodów ma napęd na przód. Wynika to z tego, iż jest to najłatwiejsze rozwiązanie konstrukcyjne i producencie wybierają je ze względów ekonomicznych. Większość osób nie zauważy nawet jego mankamentów, takich jak podsterowność na zakrętach. Jeżeli jednak masz wyrobione nawyki i podchodzisz do sprawy bezkompromisowo, możesz szukać auta z napędem na tył.
Innym rozwiązaniem jest samochód z napędem na obydwie osie (AWD lub 4x4). Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy jest to najlepsza opcja, gdyż napęd jest tu przekazywany na wszystkie koła. Niestety wiąże się to z wyższą ceną pojazdu oraz większymi kosztami eksploatacji, ponieważ taki samochód jest cięższy o wagę układu napędowego obsługującego obydwie osie.
Co interesujące, na rynku istnieje mnóstwo samochodów, które wyglądają na terenowe, jednak posiadają napęd typowy dla szosowych pojazdów. Standardowy SUV to 2WD (two-wheel-drive, napęd na jedną oś i to często przednią). Poza masywnym wyglądem ma niewiele wspólnego z autem terenowym. Warto się zastanawiać nad zakupem takiego samochodu, ale tylko jeśli zależy nam na komforcie podróży – w kabinie jest więcej miejsca, a wyżej położone fotele dają dużo lepszą widoczność na trasie.

3. W jakim terenie zazwyczaj jeździsz?

Odpowiedź na to pytanie w dużym stopniu powinna wpłynąć na Twoją decyzję. Jeśli głównie jeździsz w mieście, w zatłoczonych miejscach, zastanów się nad małym autem miejskim. Być może będzie Cię irytowało ciasne wnętrze, ale będzie Ci dużo łatwiej poruszać się nim i parkować. Z kolei na długie trasy potrzebujesz czegoś większego, dającego komfort i bezpieczeństwo jazdy. Częste przedzieranie się po bezdrożach to zadanie dla samochodu terenowego. Dopasowanie pojazdu do stawianych mu zadań to więcej niż połowa trafnego wyboru.

4. Jakie systemy bezpieczeństwa?

Lista jest długa, ponieważ ostatnio producenci i kupujący coraz większy nacisk stawiają na bezpieczeństwo jazdy. Rozróżnia się systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Te pierwsze aktywnie reagują na to, co się dzieje z samochodem. Ich nazwy mogą niewiele Ci mówić, omówimy je więc krótko:
ABS - Zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, a tym samym pomaga uniknąć poślizgu.
System kontroli trakcji - Zależnie od warunków rozkłada moment obrotowy na poszczególne koła, a tym samym pozwala utrzymać założony przez kierowcę tor jazdy niezależnie od warunków np. nierówności nawierzchni.
ACC - Utrzymuje stałą prędkość jazdy, a w razie zbliżania się do innego pojazdu, zmniejsza ją celem uniknięcia kolizji.
BAS - Łączony z systemem ABS, wspomaga hamowanie w awaryjnych sytuacjach.
BLIS - System opartego na kamerach monitoringu, który pozwala obserwować tzw. martwe punkty wokół samochodu, czyli te nie widoczne w lusterkach.
ESP, ESC - System stabilizacji, przyhamowując koła naprowadza pojazd z powrotem na tor jazdy.
HDC, HHC - Zapobiega staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania i zjeżdżania ze wzniesień.
Istnieje wiele innych systemów bezpieczeństwa czynnego, często stosowanych tylko przez poszczególnych producentów.
Do systemów bezpieczeństwa biernego zaliczane są wszystkie cechy konstrukcyjne mogące ochronić kierowcę i pasażerów przed zagrożeniem. Niektóre z nich są oczywiste, ale nie oznacza to, iż należy je traktować z mniejszą uwagą. Wręcz odwrotnie, są niezwykle istotne. Sporządziliśmy krótką listę najważniejszych z nich:
dobra widoczność z kabiny Chodzi zarówno o wielkość i rozmieszczenie okien, jak i widok jaki dają nam lusterka.
budowa nadwozia - Powinna posiadać wzmocnione elementy oraz strefy kontrolowanego zgniotu. Koniecznie sprawdź jak auto wypada w testach zderzeniowych, jaką pozycję zajęło w swojej klasie w rankingu Euro-NCAP.
umieszczenie silnika - W razie kolizji nie może wbijać się do kabiny.
zachowanie pedałów podczas wypadku - Powinny się rozłączać, minimalizując możliwość uszkodzenia dolnych partii ciała.
pasy bezpieczeństwa i napinacze - Chronią przed uderzeniem w szybę lub deskę rozdzielczą, a nawet wypadnięciem z kabiny.
zagłówki - Pozwalają uniknąć uszkodzeń górnych partii kręgosłupa, szczególnie przy uderzeniach z tyłu.
poduszki powietrzne - Przednie to już standard, dobrze jeśli jest ich więcej, w tym boczne tzw. kurtyny.

5. Jakiej przestrzeni bagażowej potrzebujesz?

To istotne pytanie, bo może się okazać, iż po wybraniu samochodu z małym bagażnikiem będziesz nieustannie trafiał na niemożliwe do obejścia utrudnienia w eksploatacji. Zastanów się nad konkretnymi sytuacjami, w których używasz samochodu – jak dużo bagażu przewoziłeś? Dostosuj wybór auta do realnych potrzeb.
Może być tak, iż zazwyczaj wozisz albo pasażerów, albo bagaż. W takim przypadku rekomendujemy Ci rozejrzenie się za samochodem, który ma duży potencjał powiększania przestrzeni bagażowej po złożeniu siedzeń. To sprytny kompromis, dzięki któremu, zależnie od potrzeby, przewieziesz więcej osób lub więcej ładunku.
Miej na uwadze to, że masywna bryła samochodu nie zawsze oznacza, iż ma on duży bagażnik. Producenci aut ze sportowym zacięciem rzadko mają baczenie na względy praktyczne. Zwróć więc uwagę na konkretne dane. Porównaj je ze znanymi Ci modelami lub oglądnij samochód u sprzedawcy. Będziesz miał w głowie nie tylko abstrakcyjne liczby, ale konkretny obraz tego, jak rzecz wygląda w praktyce.

6. Jakiego wyposażenia dodatkowego oczekujesz?

Gama gadżetów montowanych w samochodach powiększa się z każdym rokiem. Postępująca miniaturyzacja i zwiększająca się dostępność technologii sprawiły, iż w kabinach montowane są urządzenia, których obecność w aucie jeszcze kilka lat temu wydawała się niemożliwa.
Czego możesz sobie zażyczyć? Poniższa lista nie jest kompletna, po więcej szczegółów zgłoś się do sprzedawcy. Wyposażenie dodatkowe zazwyczaj jest sprzedawane w pakietach.
Klimatyzacja - Była uważana za luksus, ale obecnie wielu traktuje ją jako konieczność. Niezastąpiona, gdy w upalny dzień staniesz w korku.
System audio - Dla niektórych jedna z najważniejszych cech samochodu. Zależnie od potrzeb, być może fabrycznie montowany zaspokoi Twoje oczekiwania. Jeśli nie, będziesz musiał dopłacić za udoskonalenia takie jak lepsze głośniki, wzmacniacze czy subwoofer.
Skórzana tapicerka - Daje poczucie komfortu, ale też jest wygodna w eksploatacji, większość plam usuniesz z niej bez użycia specjalnych środków.
Podgrzewane siedzenia - Dodatkowy komfort w zimne dni, pozwala dopasować temperaturę niezależnie dla kierowcy i każdego pasażera.
Regulacja siedzenia - Dobrze, jeżeli oprócz standardowego przesuwania w tył i przód będzie także regulacja w innych osiach. Jest to istotne szczególnie wtedy, gdy dużo jeździsz i masz problemy z kręgosłupem.
Czujnik cofania - Ułatwia parkowanie i zawracanie w ciasnych miejscach, ostrzegając Cię, jeśli zbytnio zbliżysz się do przeszkody.
System głośnomówiący - Sprzężony z systemem audio, wyciszający muzykę w trakcie rozmowy. Niezbędny dla tych, którzy dużo rozmawiają podczas podróży samochodem.
Komputer pokładowy - Elektroniczne centrum, które udzieli Ci informacji o średnim spalaniu, spalaniu w danym momencie, temperaturze na zewnątrz itp.
GPS - System nawigacji satelitarnej, niesamowicie podnosi komfort podróżowania, zdejmując z Ciebie obowiązek wertowania atlasów samochodowych i pilnowania trasy. Zwróć uwagę, czy posiada aktualne i dokładne mapy!
Szyberdach - Poprawia wygląd samochodu i doświetla wnętrze.

7. Jakiej wielkości auto zmieści się w Twoim garażu lub na dostępnej Ci przestrzeni parkingowej?

Bądź praktyczny i myśl realnie. Nawet jeśli stać Cię na kupno i utrzymanie olbrzymiego SUV-a, być może nie będzie on wcale dobrym rozwiązaniem. Jeżeli nie zmieści się do Twojego garażu, będziesz go musiał trzymać „pod chmurką”. Z kolei na zatłoczonym osiedlowym parkingu jego gabaryty mogą się okazać przekleństwem i źródłem ciągłych frustracji.
Niezwykle ważne jest, aby nie kupować samochodu pod wpływem chwilowych emocji. Wydasz pieniądze za sprawą krótkotrwałego impulsu, a z niepraktycznym pojazdem zostaniesz na długi czas. Ewentualna wymiana będzie Cię słono kosztowała. Szkoda Twoich pieniędzy i nerwów. Dobrze przemyśl swoją decyzję.

8. Jaki może być koszt zakupu i utrzymania samochodu?

Przelicz ile masz gotówki, jeśli nią zamierzasz rozliczyć zakup. Koniecznie uwzględnij wszystkie dodatkowe koszty, takie jak podatek czy opłata za rejestrację. W przypadku, gdy zakup auta będziesz finansował z kredytu, zastanów się nad swoim budżetem i oceń jaką miesięczną ratę jesteś w stanie spłacać. Nie zadłużaj się ponad miarę. Lepiej kupić nieco tańsze auto, niż „szarpnąć” się na coś drogiego, a później liczyć każdy grosz w domowej kasie. Nigdy nie zapominaj o tym, iż kredyt trzeba spłacić i będziesz go spłacał przez długi okres. Na pewno zbyt długi, aby nie zbrzydło Ci zaciskanie pasa tylko dlatego, że zdecydowałeś się nabyć drogi samochód.
Nieuwzględnianie kosztów jego eksploatacji to jeden z najczęściej popełnianych błędów przy zakupie samochodu. Co powiesz na to, gdy tanio kupiony coupe z ogromnym silnikiem większość czasu będzie stał w garażu, bo nie będzie Cię stać na to, aby wlewać w niego 15 litrów benzyny co każde 100 kilometrów? Taka hipotetyczna sytuacja nie jest przesadą. Wiele samochodów, szczególnie używanych, ma zaskakującą relację ceny do kosztów eksploatacji. Może się okazać, iż w rok wydasz więcej na utrzymanie takiego auta, niż kosztował Cię jego zakup.
Robiąc kalkulacje uwzględnij wielkość silnika, rodzaj paliwa, ale także awaryjność (zapoznaj się z opiniami innych użytkowników) oraz wysokość ubezpieczenia. Gwarantujemy Ci, iż będziesz okropnie rozczarowany, jeśli okaże się, iż nie jesteś w stanie utrzymać swojego samochodu i nie będziesz go mógł regularnie używać. Dmuchaj więc na zimne i oblicz wszystko zawczasu.

9. Ile czasu dziennie spędzasz w samochodzie?

Twoja praca polega na jeżdżeniu? Codziennie pokonujesz trasę z domu do pracy i z powrotem? A może jesteś tzw. niedzielnym kierowcą i do auta wsiadasz okazyjnie? To jak dużo czasu spędzasz w samochodzie powinno mieć duży wpływ na jego wybór. Jako okazyjny szofer nie potrzebujesz koniecznie bardzo komfortowego pojazdu. Z kolei jako zawodowy kierowca powinieneś dysponować odpowiednio ergonomicznym i efektywnym autem. Reguła jest taka, że im mniej jeździsz, tym więcej kompromisów możesz zrobić względem komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Znajdzie to swoje odbicie w cenie.

10. Jak dokonać wyboru?

Wypisz kartce do czego wykorzystujesz samochód. Nie zastanawiaj się zbytnio nad tym co może się wydarzyć, jakie sytuacje powstaną, tylko zastanów się jak użytkowałeś samochód dotychczas i na tej podstawie stwórz listę jego zastosowań. Wożenie dzieci do szkoły, dojeżdżanie do pracy, wyjazdy na weekend – tego typu. pozycje pojawią się w Twoim spisie. Jeśli potrzebujesz dodatkowych wytycznych, możesz jej jeszcze połączyć z wartościami od 1 do 5, traktując 5 jako funkcję o największej wadze, a 1 o najmniejszej.
Jeżeli poszukiwania rozpoczynasz z już upatrzonym modelem, sprawdź jakie są dostępne na rynku podobne samochody innych firm. Nie trzymaj się kurczowo jednego wyboru, bo niekoniecznie musi być on najlepszy. Bez sprawdzenia innych możliwości nie dowiesz się, czy podjąłeś słuszną decyzję.
Podczas jazdy próbnej poproś o wybranie takiego terenu, w jakim rzeczywiście będziesz użytkował auto. Jeżeli dużo jeździsz w plener, wybierz się na polną drogę, jeśli zazwyczaj przebijasz się przez zatłoczone miasto, udaj się do centrum. Jazdę próbną odbywaj uważnie, nie spiesz się, daj sobie czas na wyczucie auta. Nie jedź z włączonym radiem, zagłuszy ewentualne odgłosy mogące wskazywać na usterki lub mankamenty pojazdu. Jeżeli chcesz przetestować kilka aut, najlepiej przejażdżki zaplanuj tak, abyś mógł je odbyć jedna po drugiej. Dzięki temu będziesz miał świeże wrażenia i łatwo je porównasz. Po wszystkim nie dokonuj jeszcze zakupu. Poczekaj przynajmniej dzień, dwa, może na spokojnie dojdziesz do nowych wniosków.